Amikor a fogyasztók meglátják egy márka termékeit, szolgáltatásait vagy hirdetéseit, azonnal hozzárendelik egy egyedi attribútumkészlethez. A fogyasztók a márkát a logójához, az általa megoldott problémákhoz, egy hírességhez, a közösségi média befolyásolóihoz vagy a vállalati társadalmi felelősségvállaláshoz köthetik. Ha tudjuk, hogyan kell az embereket arra késztetni, hogy egy márkát pozitív élményekkel társítsanak, az segíthet a vállalatnak növelni termékei és szolgáltatásai ismertségét, és erős hűségérzetet kelthet közönségében. Ebben a cikkben meghatározzuk, mi az a márkaasszociáció, stratégiákat adunk az eléréséhez, valamint felsoroljuk a típusokat és példákat.
Mi az a márkatársítás?
A márkaasszociáció egy mentális kapcsolat, amelyet a vásárlók kötnek egy vállalathoz. Ez lehet egy kép, például egy logó vagy egy kabala, egy élmény, egy személy, egy tevékenység, egy érzelem vagy egy tevékenység. A vásárlók és a márkák közötti kapcsolat gyakran azonnali, és ez befolyásolhatja vásárlási döntésüket. A vállalatok különféle médiát használnak arra, hogy márkáikat egy közönséggel és piaci szegmenssel társítsák, ezzel növelve a tudatosságot, pozitív hírnevet építsenek és befolyásolják az emberek vásárlási döntéseit.
Annak érdekében, hogy az emberek üzeneteik láttán tartós jó közérzetet biztosítsanak, sok szervezet a hírességek, profi sportolók, a közösségi média befolyásolóinak népszerűségét és a népszerű események szponzorálását használja fel, hogy bejegyezze márkáit az emberek fejébe. Például az emberek egy éttermi márkát társíthatnak jellegzetes sült rizsükhöz. Hasonlóképpen, egy autómárka megbízható és megfizethető hírnevet szerezhet. Tehát amikor az emberek meglátják ezeket az autókat a kereskedőknél, ösztönösen a hosszú élettartamra és a megfizethetőségre asszociálják őket.
Stratégiák a pozitív márkatársítás kialakításához
Íme olyan stratégiák, amelyeket a vállalatok használhatnak a márkatársítás kialakítására, hogy a fogyasztók pozitívan tekintsenek rájuk:
Hozzon létre egy koherens márkaépítési stratégiát
Annak érdekében, hogy az ügyfelek pozitív kapcsolatot ápoljanak egy márkával, fontos, hogy legyen egy koherens márkaépítési stratégia. Gondolja át, mit szeretne érezni az emberekkel, amikor látja vagy hallja a márkát. Ezután használja fel egy erős márkaidentitás létrehozására, amely bemutatja a márka küldetését és jövőképét, értékeit, üzeneteit és egyedi pozicionálását.
A márkaidentitás bemutatásának egyszerű módja, ha ugyanazt a színtémát használjuk a logóhoz, a webhelyekhez és a promóciós eseményekhez. Ahhoz, hogy a legnagyobb hatást érhessük el, amikor az emberek látják vagy hallják a márkaüzeneteket, elengedhetetlen, hogy a márka hangja, értékei, küldetése és egyéb attribútumai a kialakítandó pozitív márkaimázst képviseljék. A vállalatok egyedi márkahangot alakíthatnak ki azáltal, hogy elemzik azt az üzenetküldési típust, amely a leginkább visszhangzik fogyasztóik számára.
Az ügyfélélmény javítása
A jobb vásárlói élmény elengedhetetlen a márkával való pozitív asszociáció kialakításához. Akár online, akár személyesen kommunikál az ügyfelekkel, ha őszinte érdeklődést mutat a fogyasztók problémái iránt, és bebizonyítja, hogy aggodalmaik fontosak a szervezet számára, növelheti elégedettségüket, és javíthatja a hűséget.
Például a gyors és udvarias ügyfélszolgálat, a rendszeres bejelentkezés az ügyfelekkel, hogy megismerjék a vásárlással kapcsolatos tapasztalataikat, valamint a panaszok békés megoldása pozitívan befolyásolhatja a fogyasztók márkáról alkotott véleményét. Az ilyen elégedett ügyfelek a vállalat nagyköveteivé válhatnak, és megoszthatják a márkával kapcsolatos kellemes élményeiket a társadalmi és szakmai köreikben élő emberekkel.
Partnerkapcsolatok kihasználása
A pozitív márkaimázs kialakításának egyik módja, amelyhez az emberek társulhatnak, az, ha partnerséget építünk ki népszerű márkákkal, személyiségekkel és eseményekkel. Ez történhet olyan céggel való együttműködésen keresztül, amely kiegészítő termékeket vagy szolgáltatásokat nyújt.
Más márkákkal és személyiségekkel való együttműködés során fontos annak biztosítása, hogy ezek az entitások megosszák az Ön nézeteit és érdeklődési körét, és egyértelmű múlttal rendelkezzenek. Ennek az az oka, hogy az ilyen emberekkel vagy márkákkal kapcsolatos negatív hírek vagy tevékenységek szintén befolyásolhatják partnerük imázsát és hírnevét.
A munkavállalói tapasztalat javítása
Az alkalmazottak szervezetben szerzett tapasztalatainak minősége befolyásolhatja, hogy a kívülállók hogyan tekintenek a márkára. Az alkalmazottak tapasztalatának javítása a szervezet személyzeti nagyköveteivé teheti közösségében és hálózataiban. A vállalattal kapcsolatos pozitív tapasztalataik miatt a boldog alkalmazottak nagyobb valószínűséggel nyújtanak kiváló ügyfélszolgálatot, lojálisak maradnak a vállalathoz, és népszerűsítik termékeit, szolgáltatásait és kezdeményezéseit a szervezeten kívüli emberek felé.
Azonosítsa a lehetséges fenyegetéseket
A fenyegetések olyan nem tervezett események, amelyek hatással lehetnek arra, hogy az emberek hogyan érzékelik negatívan a vállalat imázsát. Származhatnak a szervezeten belülről és kívülről is. A fenyegetés származhat egy versenytárs agresszív marketingjéből vagy egy alkalmazott cselekedeteiből. A vállalat márkaimázsát fenyegető potenciális veszélyek azonosítása lehetővé teszi, hogy proaktív lépéseket tegyen hírnevének megőrzése érdekében.
A vállalatok figyelemmel kísérhetik a szálakat a közösségi média eszközeivel, amelyek segítenek gyorsan azonosítani a negatív megjegyzéseket a közösségi hálózatokon, mielőtt azok ellenőrizhetetlenné válnának. A hatékony márkastratégia szilárd válságkezelési tervet igényel, amely megvédi a márka imázsát, és megőrzi az ügyfelek pozitív asszociációit, amikor kapcsolatba lépnek a vállalattal.
A márkaasszociáció típusai
Arra késztetheti az embereket, hogy a márkáját különféle médiával társítsák, beleértve a képeket, grafikákat és szavakat. Íme néhány gyakori típus:
Attribútum alapú társítás
Az attribútum-alapú asszociáció fizikai elemeket használ, például a csomagolást, a megjelenést, az árat és a termék egyéb külső jellemzőit. Mivel a fizikai tulajdonságokra összpontosítanak, az ilyen típusú asszociációkat a vállalat célpiaca könnyen megjegyezheti. Az attribúción alapuló asszociációk segíthetnek a márkáknak egyedi arculat kialakításában egy adott résben.
Érdeklődés alapú társulás
Ez a fajta társulás úgy működik, hogy növeli az ügyfelek érdeklődését a márka ajánlatai vagy eseményei iránt. Az érdeklődési körrel rendelkező asszociáció létrehozásának első lépése az, hogy a közönség által kedvelt csatornán keresztül felhívja a figyelmet a márkára. Ez történhet közösségi médián, influencereken, webhelyeken és fizikai eseményeken keresztül. Amikor a vállalat kellő érdeklődést vált ki, és tudja, hogy az ügyfelek márkáját az általuk fontosnak tartott kérdésekhez társítják, megváltoztatja üzeneteit, hogy a fogyasztók számára egyedülálló megoldásszolgáltatóként pozícionálja magát.
Attitűd alapú asszociáció
Ez magában foglalja egy sajátos attitűd kialakítását, amikor az emberek kapcsolatba lépnek egy márkával. Az asszociáció kapcsolódhat egy adott életmódhoz, egy ételtípushoz vagy az elvont érzésekhez. Például, amikor az emberek hallanak olyan népszerű cipőmárkákról, amelyek nagy atlétikai eseményeket szponzorálnak, azonnal a testmozgással, a fitnesszel és a csúcsteljesítményekkel asszociálják a nevet.
Hírességek alapú asszociáció
A hírességeken alapuló asszociáció megkövetelik a hírességek jóváhagyását, hogy egy márkát, termékeket, szolgáltatásokat vagy ajánlatokat emlékezetessé tegyenek az ügyfelek számára. A hírességek, például filmsztárok, humoristák, sportsztárok és influencerek segíthetnek a márkának növelni az elértségét. Ezek a személyiségek ösztönözhetik az elköteleződést, és segíthetik a vállalatot abban, hogy mindaddig releváns maradjon a fogyasztók számára, amíg népszerűek.
Alapító alapú asszociáció
Amikor az emberek hallanak egyes márkákról, az alapító jut eszébe. Számos autó- és italmárka használja ezt a fajta asszociációt, hogy regisztrálja magát a fogyasztók tudatában. Kivéve, ha a vállalat rendkívül sikeres, az alapítói alapú asszociációk gyakran más típusok támogatását igénylik a tartós hatás eléréséhez.
Példák márkatársításra
Az emberek kapcsolatba léphetnek a márkákkal, akár terméket, akár szolgáltatást kínálnak. Ez magában foglalhatja a tulajdonságok és koncepciók biztosítását az üzleti tevékenységükön keresztül, ezért elengedhetetlen, hogy az asszociációk pontosak és pozitívak legyenek. Ideális esetben fontos, hogy bármilyen típusú asszociáció emlékezetes maradjon a fogyasztók számára.
Íme néhány példa:
Kávézó: Az ügyfelek a kávét, a barátságos baristákat, a kevert italokat és az ünnepeket társíthatják a márkához.
Elektronikai cég: Egy vállalat luxus okostelefonok és exkluzív alkalmazások piacra dobásával társíthatja termékeit egy high-end életstílushoz.
Gépjárműgyártó cég: Az autókat, teherautókat és kisteherautókat gyártó vállalat a márkáját a megfizethetőséghez kötheti.