A legtöbb vállalkozás és szervezet a megfelelő célok elérése és az érintettek igényeinek kielégítése érdekében tűz ki célokat. Ezek a célok a csúcson kezdődnek, és a szervezeten belül minden csapathoz eljutnak, amelyek mindegyike egyedi funkciókat lát el az üzlet előmozdítása érdekében.
A célok kitűzésének és mérésének sokféle módja van. Az egyén, a csapat vagy a vállalat cél felé tett előrehaladásának mérésének egyik népszerű módja a kulcsfontosságú teljesítménymutatók vagy KPI-k használata, amelyek egy adott üzleti célkitűzés sikerének mércéjét állítják fel.
Ebben a cikkben kulcsfontosságú teljesítménymutatókat határozunk meg, és konkrét példákat kínálunk egy lépésről lépésre bemutatott KPI-k létrehozásához saját magadnak, csapatodnak vagy vállalkozásodnak.
Melyek a fő teljesítménymutatók?
A kulcsfontosságú teljesítménymutatók (KPI-k) olyan mérhető értékek, amelyek meghatározzák, hogy egy egyén, csapat vagy szervezet mennyire hatékonyan ér el egy üzleti célt. A szervezetek KPI-k segítségével segítik az egyéneket minden szinten, hogy munkájukat egy közös cél elérésére összpontosítsák.
A KPI-k abban is segítenek a vállalkozásoknak, hogy megértsék, idejüket, költségvetésüket és tehetségüket a megfelelő stratégiákra, feladatokra és eszközökre használják-e céljaik elérése érdekében.
A szakemberek személyes KPI-ket is beállíthatnak egyéni sikereik felmérésére, döntéshozatali erőfeszítéseik irányítására és teljesítményük időbeli javítására. A KPI-k nyomon követésével az egyének és a szervezetek is jobban megérthetik fejlődésüket, és fejlődhetnek karrierjük során.
A KPI-k típusai
A KPI-k az üzlet szinte bármely részében használhatók. Íme a két fő típus, amely az őket használó csoport igényeinek figyelembevételére használható:
Lemaradás vs. vezető KPI-k
A lemaradó KPI-k egy vállalkozás jelenlegi állapotát és egy meghatározott idő elteltével a cél felé elért eredményeit mérik. A vezető KPI-k mérik és meghatározzák a vállalkozás jövőbeli állapotát.
Magas vagy alacsony KPI-k
Azokat a kulcsfontosságú teljesítménymutatókat, amelyek egy teljes szervezet céljait célozzák, magas KPI-nek nevezik. Ezek a mutatók a vállalat egészének sikerét mérik. A kisebb projekteket célzó KPI-ket, például a részlegstratégiákat alacsony KPI-nek nevezzük.

Mitől jó egy KPI?
Egy vállalkozás azon képessége, hogy nyomon tudja követni a cél felé haladását, csak a KPI-k minősége miatt hatékony. A „SMARTER” keretrendszer használatával egy jó KPI-nek a következő tulajdonságokkal kell rendelkeznie:
Konkrét: A KPI-nek részletes, egyszerű és világos leírást kell adnia arról, hogy pontosan mit is szeretne elérni. Például a „Vásárlói elégedettség javítása” túl tág. Egy jobb KPI a következő: „Javítsa az ügyfelek elégedettségi értékelését 10%-kal a harmadik negyedév végéig.”
Mérhető: Amint a fenti példában is látható, a KPI-knek számszerűsíthetőnek kell lenniük a siker pontos meghatározásához. Amikor a mérési módokon gondolkodsz, fontold meg százalékok vagy nyers számok használatát.
Elérhető: A legjobb, ha KPI-i ambiciózusak, de ésszerű keretek között elérhetők. Ez biztosítja, hogy a feléjük dolgozó egyének motiváltak és kihívásokkal szembesüljenek, de ne égjenek ki. Segít abban is, hogy reális elvárásokat fogalmazzon meg az érdekelt felekkel és a vállalatvezetéssel.
Releváns: KPI-nak segítenie kell a csapat nagyobb kulcsfontosságú üzleti céljainak megvalósítását. Például, ha egy olyan ügyfél-sikercsapat tagja vagy, amely a vállalat marketingszervezete alá tartozik, a KPI-nek összhangban kell lennie a marketingcélokkal. Minden KPI-nek igazodnia kell egy nagyobb kulcsfontosságú üzleti célhoz.
Időhöz kötött: Válassz ki egy ambiciózus, de reális időtartamot, amelyen belül mérni tudod a KPI felé tett előrehaladást. Például dönthetsz úgy, hogy egy negyedév, hónap vagy naptári év végére el szeretnéd érni bizonyos mennyiségű értékesítést.
Értékelés: A KPI-k rendszeres vizsgálata nagyszerű módja annak, hogy megbizonyosodj arról, hogy továbbra is a megfelelő célok felé dolgozol. Az értékelés során feltehetsz olyan kérdéseket, mint:
A KPI-m még mindig releváns?
Melyek a siker fő akadályai?
Rendelkezem a megfelelő költségvetéssel, eszközzel, tehetséggel és támogatással?
Mit kell mérni a KPI-periódus lejárta után?
Újraértékelés/Újraigazítás: Fontold meg a KPI-k bizonyos időszakokban történő újraértékelését – talán a KPI-időkeret felénél, majd még egyszer a végén. Szánj rá időt annak eldöntésére, hogy szükséges-e változtatni a KPI-in, hogy azok naprakészek, elérhetőek, relevánsak legyenek és összhangban legyenek a vállalati célkitűzésekkel.
Hogyan készíts KPI-okat, keress minket a válaszért, vagy olvass róla tovább