Ha üzleti, marketing vagy értékesítési területen dolgozol, tudod, hogy létezik két olyan mérőszám, amelyet nyomon követhetsz és javíthatsz, ez a vásárlói hűség és a márkahűség. A vásárlói hűség és a márkahűség hasonló, de eltérő mérőszámok, amelyek azt mérik, hogy az ügyfelek hogyan vélekednek egy márkáról, és hogyan költik el pénzüket a piacodon. A márkahűség és a vásárlói hűség javításával növelheted az értékesítést és a jövedelmezőséget. Ebben a cikkben megvizsgáljuk a vásárlói hűség és a márkahűség közötti különbségeket, és elmagyarázzuk, miért fontos mindkettő a vállalat sikere szempontjából.
Ügyfélhűség kontra márkahűség
A vásárlói hűség és a márkahűség összehasonlításakor fontos tudni, hogy az egyes kifejezések mit jelentenek.
A vásárlói hűség az ügyfelek vásárlóerejét jelenti. Például az, hogy egy személy a heti élelmiszer-költségvetés nagy részét egy adott szupermarketben költi-e el, inkább a vásárlói hűségre utal, mint a márkahűségre. A vállalatok általában úgy szereznek hűséget, hogy kedvezményeket, ajánlatokat és egyéb ösztönzőket kínálnak a náluk történő vásárláshoz. Egyes esetekben az ügyfelek hűségesek egy adott vállalkozáshoz csak azért, mert ez a legkényelmesebb hely számukra a vásárláshoz a helyi versenytársakhoz képest.
A márkahűség annak mértéke, hogy az ügyfelek mennyi hűséget éreznek egy adott márka iránt. Befolyásolhatja a kiadási döntéseiket, ha a vásárlók úgy érzik, hogy egy márka jobb minőséget kínál, mint a többi hasonló márka, de a márkahű vásárlók az árképzés vagy egyéb ösztönzők miatt nagyobb valószínűséggel vásárolnak máshol.
Azok a vállalatok, amelyek a márkahűségre helyezik a hangsúlyt a vásárlói hűség helyett, úgy nyerik el ügyfeleik lojalitását, hogy olyan erős márkát építenek ki, amely arra ösztönzi a vásárlókat, hogy a vásárlást inkább a minőség, mint a költség alapján hajtsák végre, ami azt is jelenti, hogy ezek a vállalatok nagyobb rugalmassággal emelhetik az árakat, ha szükséges.
Mitől alakul ki a vásárlói hűség?
Vevői hűséget alakíthatsz ki, ha az ügyfeleknek jobb árakat vagy ajánlatokat kínálsz, mint versenytársaid. Ez azt jelenti, hogy a vásárlók hűségesek egy vállalkozáshoz, mert úgy gondolják, hogy az kínálja a legjobb értéket, és egy bizonyos idő elteltével ezt még akkor is elhihetik, ha a termékek drágábbak a versenytársak termékeinél.
A vásárlói hűség kialakításának néhány gyakori módja:
kedvezményes kuponok
ajánlatokat
alacsony árak
korlátozott idejű promóciók.
Ezen marketingstratégiák mindegyike arra irányul, hogy az ügyfeleknek kiemelkedő értéket kínáljon. Ha ezekkel a stratégiákkal javítod az ügyfelek lojalitását, akkor az ügyfelek nagyobb valószínűséggel ajánlják a márkát barátaiknak és családtagjaiknak, különösen akkor, ha úgy gondolják, hogy a szervezet kínálja a legjobb értéket.
Mi alakítja ki a márkahűséget?
A vállalatok úgy alakítják ki a márkahűséget, hogy meggyőzik az ügyfeleket arról, hogy termékeik és szolgáltatásaik minősége magasabb, mint a versenytársak termékei és szolgáltatásai. A márkahűséget úgy is kialakíthatod, hogy megkülönbözteted a termékeket a versenytársaktól, így a vásárlók úgy érzik, hogy termékeid egyedülállóak a piacon.
A márkahűség kialakításának legáltalánosabb módjai a következők:
magas termékminőség fenntartása
hirdető
jóváhagyások
termék fejlesztés.
A márkahűség kialakítása többről szól, mint pusztán marketingről. Tartalmazza a termékfejlesztés és a tervezés elemeit is. Ha azt szeretnéd, hogy az ügyfelek hűségesek legyenek egy márkához, fontos, hogy a szervezet folyamatosan magas minőséget kínáljon hosszú időn keresztül.
A vásárlói hűség és a márkahűség közötti különbségek
Ha összehasonlítod ezeket a hűségeket, fontos megérteni a különbségeket e fogalmak működésében. Egyes szervezetek dönthetnek úgy, hogy az egyik vagy a másik fejlesztésére összpontosítanak, míg mások megpróbálhatják mindkettőt előmozdítani ügyfeleik körében.
Az alábbiakban bemutatunk néhány főbb különbséget:
Árazás
Az egyik legnagyobb különbség az, hogy hogyan kezelik az árakat. Ha vásárlói hűséget próbálsz építeni, az árképzés a legtöbb ügyfélhűség-stratégia fontos szempontja. A márkák úgy építik ki vásárlói hűségüket, hogy kedvezményeket kínálnak és termékeiket úgy árazzák, hogy a vásárlók úgy érezzék, kiváló értéket kínálnak.
Amikor márkahűséget próbál építeni, az árképzés nem olyan fontos. A márkahű vásárlók még magasabb áron is vásárolnak termékeket, mert azt hiszik, hogy jobbak. A márkahűség kialakítása segíthet megtartani az ügyfeleket még akkor is, ha emeli az árakat, vagy magasabb kategóriás piacokra költözik.
Marketing stratégia
Marketingstratégiád eltérő lehet attól függően, hogy vásárlói hűséget vagy márkahűséget kívánsz-e építeni. Amikor vásárlói hűséget próbálsz építeni, a közös marketingstratégiák közé tartoznak a promóciók, kedvezmények és ajánlatok. Ezek az új ügyfeleket arra csábítják, hogy a vállalatnál vásároljanak, miközben megerősítik azt az imázst, hogy az Ön márkája a legjobb értéket kínálja.
Ha márkahűséget próbálsz építeni, marketingstratégiád prémium hirdetésekre összpontosíthat, amelyek bemutatják termékeid kiváló minőségét, csúcskategóriás dizájnját. Ezen módszerek mindegyike segíthet meggyőzni az ügyfeleket arról, hogy a termékeid jobbak, mint a versenytársaidé.
Ügyfélmegtartás
Ha ügyfelei magas vásárlói hűséggel rendelkeznek, az ügyfelek megtartása erős, feltéve, hogy továbbra is ugyanazokat az ösztönzőket kínálod, amelyeket az ügyfelek elvárnak, ami gyakran jó kedvezményeket és alacsony árakat jelent. A vásárlókat jellemzően érdekli a szolgáltatás vagy az általuk a cégtől vásárolt áruk minősége.
Ha márkahűséget építesz, az ügyfelek nagyobb valószínűséggel maradnak hűségesek a vállalkozáshoz hosszabb ideig, de nagyobb valószínűséggel vásárolnak más márkák hasonlóan jó minőségű termékeit is.
Haszonkulcs
A vásárlói hűség és a márkahűség stratégiái szintén jelentősen eltérő hatással lehetnek a vállalatok haszonkulcsára. Az ügyfelek hűsége fontos azoknak a vállalatoknak, amelyek üzleti modellje a nagy mennyiségű egység alacsony áron történő értékesítése körül forog, és mindegyik egység csak kis mértékű profitot termel.
A márkahűség jobban megfelel azoknak a vállalatoknak, amelyek kisebb számú terméket kívánnak magasabb áron, nagyobb haszonkulcs mellett értékesíteni. Amikor a szervezetek sikeres márkahűségi kampányt futtatnak, ez lehetővé teszi számukra, hogy magasabb kategóriájú termékeket értékesítsenek, és növeljék az árakat, ami lehetőséget teremt a profit jelentős növelésére.
Miért fontosak ezek a hűségek?
Mind a vásárlói hűség, mind a márkahűség fontos, mert segíthet megőrizni a meglévő ügyfeleket. Sok marketingstratégia a termékek és szolgáltatások új ügyfelek felé történő marketingjére összpontosít az eladások és a profit növelése érdekében, de ha ezzel egyidejűleg veszít ügyfeleket is, a szervezet nettó nyeresége nulla. Az ügyfelek megtartása fontos azoknak a szervezeteknek, amelyek meg akarják tartani meglévő értékesítési adataikat vagy növelni kívánják számukat.
A vásárlói hűségbe és a márkahűségbe való befektetés további okai a következők:
a hűséges vásárlók nagyobb valószínűséggel ajánlják termékeit barátainak és családtagjainak
a márkahűség érzelmi kapcsolatot épít ki az ügyfelekkel
a visszatérő ügyfelek magas befektetési megtérülést kínálnak
A hűségprogramok segíthetnek megérteni, hogy ügyfelei mire vágynak
a vásárlói hűség hatékony és könnyen kialakítható.
Tippek a vásárlói hűség és a márkahűség növeléséhez
Ha valamelyik szervezeten belül szeretnéd felépíteni valamelyiket, fontos, hogy marketingstratégiákat dolgozzon ki a célok köré. Mind a vásárlói hűség, mind a márkahűség az ügyfeleknek a szervezethez fűződő kapcsolatához kapcsolódik. Íme néhány tipp, amelyek segítenek hűségépítésben az ügyfelek és a vállalat között:
Kérj visszajelzést
Fontos, hogy adatokat gyűjtsünk arról, hogy az ügyfelek mit értékelnek a leginkább egy vállalkozásban. Az ügyfélutak összetettek, és néha azok a szempontok, amelyek fejlesztésébe a legtöbb erőforrást fektetik be, azok, amelyekkel az ügyfelek a legkevésbé törődnek. Rendszeresen kérhetsz visszajelzést ügyfeleidtől azáltal, hogy nyereményjátékot ajánlasz az ügyfeleknek, akik kitöltenek egy ügyfél-kérdőívet, vagy általánosabb adatokat tekinthet meg az ügyfelek prioritásairól, így biztosítva, hogy a végrehajtott változtatások a megcélozni kívánt közönséget célozzák.
Építsd a bizalmat
A vásárlói hűség növelésének első lépése a márka és vásárlói közötti bizalmi kapcsolat kiépítése. Ennek egyik módja az, hogy az ügyfelekkel folytatott kommunikációt hasznossá, kellemessé és informatívvá teszed. Azok az ügyfelek, akik megbíznak egy márkában, általában magasabb élettartammal rendelkeznek, mint azok, akik nem. Azok az ügyfelek, akik megbíznak egy márkában, nagyobb valószínűséggel pozitívan beszélnek róla barátaiknak és kollégáiknak, ami elősegíti a pozitív szájreklám marketing terjedését.
Fektess be a márkába
Ha vásárlói hűség helyett márkahűséget szeretnél építeni, fontos, hogy fektess be a márkaépítésbe. Ez azt jelentheti, hogy pénzt költesz logótervezésre, termékeid és szolgáltatásaid fejlesztésére, vagy közösségi média influenszerek foglalkoztatására a márka népszerűsítése érdekében. Ha azt szeretnéd, hogy az ügyfelek lojálisnak érezzék magukat a márkához, próbáld meg bemutatni, miért jobb a márka a versenytársaidnál.
Javítsd az ügyfélélményt
Ha vásárlói hűséget szeretnél építeni, fontold meg az ügyfélszolgálatba való befektetést és az árak alacsonyan tartását. Az ügyfélszolgálat javítása költséghatékony módja az ügyfelek hűségének előmozdításának az árak csökkentése nélkül. A vállalat ezt úgy teheti meg, hogy képzést biztosít az ügyfélszolgálati munkatársak számára, és részletes vállalati szabályzatot készít, amely kiterjed a panaszok kezelésére is.
Mi szeretünk 100%-os ügyfél elégedettséggel dolgozni. Légy részese Te is! Tegyél egy próbát, keress minket bizalommal.