Art director vs. creative director

creative director vs. art director

Művészeti igazgató vs kreatív igazgató: mi a különbség?

Ha érdekel egy kreatív karrier, és szeretnél vezető pozícióba benőni, akkor egy kreatív vagy művészeti irányító munka lehet az ideális szerep számodra. Ezek a karrierek tökéletesen illeszkednek azoknak az egyéneknek, akik szeretik a dizájnt, és nagyon figyelnek a részletekre. Könnyű azonban összetéveszteni a művészeti vezető és a kreatív igazgató közötti különbségeket. Ebben a cikkben tisztázunk néhány fő különbséget a művészeti vezetői szerepek és a kreatív igazgatói szerepek között, és megmutatjuk, hogyan kezdhet jövedelmező karriert a kreatív iparágban.


Art director vs creative director?


Amikor a művészeti vezetői és a kreatív igazgatói pálya mellett döntesz, elengedhetetlen, hogy fontold meg a felelősség szintjét, amelyet hajlandó vagy felvállalni, milyen kreatív tehetségekkel rendelkezel és milyen képesítést szereztél karriered során. Íme, mi a különbség a művészeti vezető és a kreatív igazgató között:

A művészeti vezetők a kreatív igazgató tágabb elképzelését valósítják meg. A kreatív igazgató az, aki kitalálja a projekt eredeti ötletét.
A művészeti vezetők csak a vállalat vizuális részlegéért és a kreatívokért, például videósokért, fotósokért és grafikusokért felelősek. Másrészt a kreatív igazgatók a vezető szakemberek szélesebb körét irányítják, beleértve a művészeti vezetőket, a tervezési igazgatókat és a szövegírókat.



Ki az az art director vagyis, művészeti igazgató?


Ha nagy a szemed a látványtervezésben, és szeretsz projekteken másokkal együtt dolgozni, akkor a művészeti vezetői karrier nagyszerű választás lehet. A művészeti vezető egy kreatív csapat tagja, amely felelős a projekt vizuális stílusáért. Művészeti igazgatói szerepkörök általában a médiában, a kiadói vagy a művészeti ágazatban állnak rendelkezésre televíziós hálózatoknál, kiadókban, színházakban, filmstúdiókban és reklámügynökségeknél. A művészeti igazgatók más kreatívokból álló csapatot felügyelnek és irányítanak, így a szerep rugalmas és iparágonként változó.

Íme néhány további információ arról, hogy mit csinálnak a művészeti vezetők, és hogyan válhatnak azzá:

Mit csinálnak az art director-ok?


A művészeti igazgató feladata, hogy felügyelje más művészek és tervezők által készített munkákat, például videojátékokat, élő előadásokat, filmeket, reklámokat vagy tévés tartalmakat. A művészeti vezető mondja ki a végső szót egy kreatív darab általános hangvételéről vagy stílusáról, hogy biztosítsa, hogy az megfeleljen a projekt céljának, miközben megfogalmazza ezt a jövőképet a saját vizuális művészetüket benyújtó csapat tagjainak. Néhány egyéb feladataik közé tartozik:

ütemterv és költségvetés kialakítása
egy fogalom vizuális megjelenítésének meghatározása
annak eldöntése, hogy mely művészeteket, fényképeket és dizájnelemeket használjon
felügyelő tervező személyzet
a csapatuk által készített műalkotások, tervek, grafikák és fényképek áttekintése
beszélgetni az ügyfelekkel a művészi megközelítés és stílus kialakítása érdekében
tervek benyújtása jóváhagyásra

Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznied art directorként?


Egy nagyszerű művészeti vezető élénk fantáziával és kiváló művészi képességekkel rendelkezik ahhoz, hogy egyedi és magas színvonalú munkát készítsen. Kiváló vezetői és kommunikációs készségekre is szükségük van ahhoz, hogy csapatukat a helyes úton tartsák, és vizuális ötleteiket világosan és tömören közöljék a legjobb eredmények elérése érdekében.

Az egyik alapvető készség, amellyel egy művészeti vezetőnek (art director) rendelkeznie kell, hogy képes legyen átfogóbb képet nézni, és mindig szem előtt tartsa a projekt végcélját, miközben szigorú ütemterv szerint dolgozik. Bármely kreatív projekt meglehetősen megterhelő lehet, ezért a nyomás alatti nyugalom megőrzése kulcsfontosságú, miközben kényelmesen tud konstruktív visszajelzést adni, ha szükséges.

Hogyan lehetsz art director?


Ha úgy gondolod, hogy a művészeti pálya megfelelő lehet számodra, kövesd az alábbi lépéseket, hogy elinduljon az úton:

Szerezz diplomát. Előfordulhat, hogy alapképzést kell szerezned egy tervezési vagy művészeti tárgyból, és megfelelő munkatapasztalatot kell szerezned.
A művészeti vezetők karrierje iparágonként eltérő, ezért attól függően, hogy melyik iparágban szeretnél dolgozni, érdemes fotósokkal, szerkesztőkkel, művészekkel vagy grafikusokkal végzett munkatapasztalatot szerezned, hogy bemutathasd saját képességeit.
Fontold meg a mesterképzést. Ha szeretnéd bemutatni képességeidet a művészeti ipar vezetőjeként, előnyös lehet a képzőművészeti mesterképzés megszerzése.

Ki a kreatív igazgató, creative director?

A kreatív igazgató egy reklám- vagy marketingügynökség kreatív vezetője, aki a tervezési igazgatókból, szövegírókból és művészeti igazgatókból álló csapatot felügyeli. A kreatív igazgató aláír egy projektet, mielőtt azt eljuttatják az ügyfélhez, miközben biztosítja, hogy az megfeleljen a promóciós céljainak. Íme néhány további információ arról, hogy mit csinál egy kreatív igazgató, és hogyan válhat azzá:

Mit csinálnak a creative director-ok?


A creative director-ok szorosan együttműködnek kreatív csapatukkal annak érdekében, hogy megtervezzék, elkészítsék és megvalósítsák az ügyfél stratégiai jövőképét. Kreatív igazgatóként Te lehetsz a felelős a projekt teljes kreatív folyamatának felügyeletéért, és annak biztosításáért, hogy a téged támogató csapat a megfelelő kreatív irányba haladjon. A kreatív igazgató mindennapi feladatai a vállalat méretétől és attól függően, hogy hány ügyféllel dolgoznak, változnak, de a kreatív igazgató fő feladata a promóciós vagy reklámkampányok ötletei kidolgozása.

Ha egy ügynökségnél dolgozol, ötleteket adhatsz az ügyfeleknek, de ha házon belül dolgozol, bemutathatod ötleteidet az igazgatóknak és más érdekelt feleknek. A kreatív igazgató gondoskodik arról, hogy csapata betartsa a határidőket, és az elejétől a végéig felügyeli a projekteket, mivel egy ügynökség vagy marketing részleg kreatív filozófiája az ő felelőssége. Néhány egyéb feladataik közé tartozik:

a kreatív folyamat irányítása az elejétől a végéig
a marketingcélok világos, elérhető stratégiákká alakítása
kreatív munkatársak felvétele és képzése
szoros együttműködés multidiszciplináris projektcsapatokkal
a kreatív csapat irányítása az összes marketinganyag elkészítésében
a bemutatók és javaslatok felügyelete
teljesítések, határidők és költségvetések kezelése
csapattagok karrierfejlesztésének támogatása, beleértve a művészeket, szövegírókat, tervezőket, fotósokat és webfejlesztőket


Milyen tulajdonságokkal kell rendelkezned creative director-ként?


Ahhoz, hogy creative director-ként pályára léphessen, példaértékű vezetői képességekkel és interperszonális készségekkel kell rendelkezned ahhoz, hogy csapatod a legjobb teljesítményre ösztönözd. Kiváló szóbeli és írásbeli kommunikációs készségekkel kell rendelkeznie, és magabiztosnak kell lennie az ügyfelek előtti előadások bemutatásában. Az aktuális tervezési és reklámtrendekkel való naprakészen tartás kulcsfontosságú ahhoz, hogy sikeres kreatív igazgató legyél, valamint hogy tele legyél kreatív ötletekkel, és képes legyél megérteni minden ügyfél egyedi elképzelését.

Csapatvezetőként jelentős nyomás nehezedhet egy crreative director-ra ezért a rugalmasság és a szervezési képességek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a határidőket betartsák, miközben a csapatban nyugalmat tart. Ahhoz, hogy kiváló kreatív igazgató legyél, átfogó képet kell látnod és teljes mértékben meg kell értened az egyes részlegek szerepét a reklám- vagy marketingkampányok sikerében.

Hogyan lehetsz kreatív igazgató?


A kreatív igazgató felsővezetői pozíció, ezért több éves tapasztalatra lehet szükség a betöltéséhez.

Szerezz diplomát. Az első dolog, amit meg kell tennie ahhoz, hogy kreatív igazgatóvá válj, hogy alap- vagy mesterdiplomát szerezzen egy kreatív területen, például képzőművészetben, grafikai tervezésben vagy marketingben.
Tapasztalatot szerezni. A diploma megszerzése után akár tíz év tapasztalatra is szüksége lehet a választott területen, ezért érdemes kicsiben kezdeni, és jelentkezni gyakornoki helyekre, belépő szintű munkákra vagy utánpótlás pozíciókra a hirdetési ügynökségeknél. Ez segíthet a tapasztalatok építésében és a saját hírnevének kialakításában az iparágban, és akár magán a vállalaton belül is előreléphet.
Teremts értelmes kapcsolatokat. A csapattagokkal való hálózatépítés és a lehető legtöbb tudás összegyűjtése munkatársaidtól nagyszerű módja annak, hogy fejleszd saját készségeidet és kapcsolatokat építs ki az iparágban.
Legyen portfóliód. Minden kreatív igazgatónak megvan a saját munkaportfóliója, hogy megmutassa képességeit a potenciális munkaadóknak. A portfólió létrehozása lehetőséget ad arra, hogy megmutassa egyedi tehetséged, és megmutassa nekik, mit hozhatnál a cégükbe.

Ne felejtsd el a kreativitás egyedi az üzleti növekedés motorjaként is működhet. Érdemes ebbe időt és energiát fektetni és persze jól választani ügynökséget. Ne is menj tőlünk tovább 🙂